Козметичният бранш след COVID - 19

Козметичният бранш след COVID - 19

Светът никога няма да е същият. Световната икономика е изправена пред огромно предизвикателство и водещи държави ще срещнат трудности, а какво остава за България. Според оптимистичния вариант на белгийската банкова група КВС, нашият брутен вътрешен продукт през 2020-та ще спадне с 4%. Реалистично се очаква спадът да е от 10%, а дори може да достигне 12%. Основно за бизнеса е да има потребление, а в България 80% от домакинствата имат доходи под необходимите за издръжка.

Какво означава това за козметичния бизнес?

Козметичният бранш след COVID - 19Козметичният бранш е изправен пред сериозни трудности и се очакват фалити на 30 до 50% от козметичните студиа.

Факт е, че естетичният пазар имаше много проблеми още преди кризата, а с настъпилите промени след Covid 19, всички в сферата на услугите ще срещнат редица затруднения.

Ще се приближим към европейските държави по това, че разкрасителните процедури няма да бъдат общодостъпни. Ще бъде лукс човек да ползва професионалните услуги на фризьор, козметик или маникюрист.

Противно на очакванията, цените на услугите ще поскъпнат. Разбира се, по време на извънредното положение и непосредствено след него, ще има предлагане на много промоционални цени. Това ще е отчаян опит на собствениците на салони да привлекат отново клиенти и да запълнят по някакъв начин графиците си. В момента терапевтите, които работят, са на 10-20% от капацитета си и всички се надяват, че това ще се промени, когато отменят извънредното положение.

Как клиентите ще определят пазара?

Истината обаче е друга. Дори, когато мерките се разхлабят, няма никаква гаранция, че хората ще се върнат към предишния си живот и навици. Населението дори и в момента е разделено на хора, които се притесняват за здравето си и затова са ограничили социалните си контакти и такива, които са преустановили ползването на услугите по икономически причини.

За всички, които са загубили работата си и доходите им са намалели, разкрасителните процедури няма да са първото нещо, за което ще харчат пари след края на пандемията. Колкото и да са съблазняващи офертите и промоциите, те не биха могли да компенсират негативните ефекти на световната икономика.

За клиентите, които истински са притеснени за здравето и живото си, още сега виждаме, че никакви намаления не биха могли да ги стимулират да напуснат домовете си. Дори и когато животът започне да се връща към по-активна фаза, ние трябва да се научим да живеем с Covid-19 и докато всеки от нас не го преболедува или се имунизира, няма как да се успокои за здравето си. Това е и причината този тип клиенти да се върнат много по-бавно към посещенията в салона, най-вероятно ще намалят честотата на посещенията и ще са много придирчиви към мястото, което посещават. За тях хигиената, дезинфекцията, сигурността и спокойствието ще са много по-определящи от цената.

Новият козметичен бизнес модел

За да се поддържа високо ниво на санитарни норми, всеки салон ще се сблъска с увеличени разходи за хигиена и чистота, както и доста завишени цени на консумативи за еднократна употреба.

В дългосрочен план поскъпването на услугите ще е продиктувано и от световните тенденции за поскъпване на суровини и съответно козметични продукти. Това вече се наблюдава от доставчиците в Италия и Китай и се очаква да се отрази на всички европейски производства. За самите дистрибутори на козметика в България ще е изключително трудно да подържат количества и да блокират големи суми в стока, което от своя страна може да доведе до отпадане на някои брандове от нашия пазар и предлагане на не толкова гъвкави търговски условия като консигнация, отложени и разсрочени плащания.

Въпреки, че нетните заплати в бранша ще намалеят средно с около 30% и набирането на персонал ще е много по-лесно, разходите за собствениците на салони няма да се променят значително, защото ако досега осигуряването в бранша често не е на пълната заплата и не се изплащат платените отпуски, то това със сигурност ще се промени. Хората ще държат на здравното и пенсионно осигуряване, а съответно работодателят ще трябва да калкулира всички тези разходи и да ги обезпечи с работата на салона.

Анализ на ситуацията на българските салони показва, че има тотално неразбиране и несъответствие с препоръчителните показатели в естетичната индустрия.

Фиксираните разходи за поддържане и развиване на център в сферата на красотата трябва да бъдат между 30 – 43% от нетния оборот. В България те са много по-ниски, защото масово се пренебрегва нуждата от инвестиция в реклама, обучения, подмяна на апаратура, разходи за рецепционисти, управленски софтуер, сайт и т.н.

От друга страна разходите за персонал не трябва да надвишават 30% от оборота без ДДС. Не е тайна, че допреди кризата с COVID-19 масово се предлагаха условия на терапевтите от по 40-50-60% от личния оборот с ДДС и без махане на консумативи. Само който не си е направил калкулациите, не е разбрал, че тази схема е изключително губеща за салона и в повечето пъти центровете генерират обороти, но реално са на загуба.

Това много ясно се видя и в ситуацията, когато много центрове затвориха врати на 13.03.2020 след заповедта на Министъра на Здравеопазването. Стабилните и устойчиви бизнеси трябва да имат запаси да издържат 3-6 месеца, да могат да компенсират служителите си, да се справят с непланирани форсмажорни обстоятелства. За съжаление това е много далеч от реалността в козметичния бранш в България. И това е и една от причините след завършване на извънредното положение между 20 и 30% от салоните да не могат да възстановят работата си, защото са останали с намалени или нулеви приходи, но изискуеми наеми, осигуровки, данъци и ДДС-та, както и задължения към доставчици и контрагенти.

Но колкото и песимистично да изглежда ситуацията, има надежда за козметичния бранш като цяло. Сега е нашата възможност да изградим един устойчив икономически модел от нулата и когато приключи извънредното положение и нещата се нормализират, да имаме един успешен и стабилен бизнес. Защото за много от нас работата ни беше хоби, правехме я от любов, давайки много или всичко.

Сега е моментът да осъзнаем, че харесва ли ни или не, това е бизнес и само, когато го третираме като бизнес можем да го правим правилно и дългосрочно.

Светът никога няма да е същият и само, който успее да се адаптира и промени ще има шанс да живее един по-щастлив и смислен живот. Всички останали ще страдат по едни безвъзвратно отминали времена, ще се оплакват и ще се чувстват жертва на ситуацията.

Ние от Асоциация на Медицинските Козметици сме тук, за да изградим заедно един истински и надежден козметичен бранш, които да пребъде.

Колкото и да сте притеснени и уплашени, не правете тези грешки:

  • Нe се поддавайте на паниката и общия негативизъм
  • Не намалявайте цените
  • Не позволявайте на служителите да ви извиват ръцете

Какво трябва да направите по време на извънредното положение:

  • Предоговорете всички условия, които не са ви изгодни
  • Махнете твърдите заплати и за периода на извънредното положение плащайте само на процент
  • Калкулирайте всички услуги и продукти, махнете всичко, което Ви носи загуби

Какво да направите, за да изградите устойчив бизнес модел:

  • Намерете програма за управление на салона си
  • Направете маркетингов бюджет и инвестирайте 8-10% от приходите си в реклама
  • Отделяйте 8-10% за обучения на екипа си
  • Разпределяйте печалбата по формулата 25:25:25:25

След плащане на всички разходи, печалбата разделете на 4. По 25% трябва да отидат за собственика на бизнес, 25% за бонуси на служители, 25% да се заделят и 25% да се реинвестират

АКМ застава зад истинския професионализъм, лоялната конкуренция и любовта към козметиката, здравето и красотата. Станете част от една задружна и подкрепяща се общност, която заедно променя света!

Тяна Пресолска
Председател на АМК

 

Източник: www.banker.bg

Оценете сега!
[Общо: 0 Средно: 0]